31 oktober 2012 - Reisverslag uit Raigarh, India van Nico,Jeanne,Tiny,Coby,Harrie - WaarBenJij.nu 31 oktober 2012 - Reisverslag uit Raigarh, India van Nico,Jeanne,Tiny,Coby,Harrie - WaarBenJij.nu

31 oktober 2012

Blijf op de hoogte en volg Nico,Jeanne,Tiny,Coby,Harrie

31 Oktober 2012 | India, Raigarh

7. GINABAHAR EN GHOLENG 31 oktober 2012
04.45 uur Coby maakt ons wakker, opstaan, kopje koffie en 05.30 uur vertrek naar Gholeng, naar de priesterwijding. Weer een weg met stukken heel goed en stukken misere. Fr. Gregory gaat mee en heeft in de tas ons ontbijt. Bekenden zien is wel leuk. Plan 07.00 uur Viering van de Priesterwijding. Maar…. om 08.00 uur beginnen de trommen en de dansers: de Kardinaal is gekomen en de Bisschop en heel veel priesters. Ze gaan in de rij in witte togen achter de dansers, de neomist Rakesh Bara tussen zijn ouders achter de rij priesters. Er is een grote menigte gekomen, die rustig op de grond zit en wacht. Het wordt een plechtige viering, waarbij ook de provinciaal van de Jezuïeten omdat de jonge priester daar zijn studie volgde.
Na de viering vertrekken we zo gauw mogelijk omdat Fr Gregory in Ginabahar wil zijn. Benedict start en veel bekenden komen nog even groeten. Terug over een verschrikkelijke weg, op sommige plaatsen worden de grote vrachtwagens gecontroleerd.
Eenmaal weer terug de lunch bij de Zusters, ook een warme maaltijd.
Even krijgen we dan rust want om 16.00 uur is er de feestelijke aandacht bij de gedenksteen van de missionaire start.
Iets voor die tijd zijn we bij de kerk en merken dat de samenkomst niet bij de kerk is maar bij de gedenksteen. Benedict vindt meteen de oplossing en start de jeep. Bij de gedenksteen is een verhoging gemaakt met het beeld van Pater Van den Dries, de eerste missionaris die hier zijn missie begon. Van de Raja (koning) kreeg hij ondanks herhaald verzoek geen toestemming om hier te gaan wonen. Hij vroeg zijn superieuren in België om een tent. Deze kwam en Van den Dries zette op deze plek zijn tent, ondanks de woede van de Raja. Uiteindelijk is het tot een akkoord gekomen.
Het is even wachten op de Kardinaal, Bisschop Kerketta en Bisschop Toppo en de Bisschop van Ambikapur. Het beeld krijgt door deze hooggeplaatsen slingers omgehangen en wierook.
Dan nemen de hoogwaardigheidsbekleders plaats in de versierde jeep en rijden achter de dansende mensen aan. Wij lopen met de massa mee en krijgen later het verzoek tussen de dansers op de weg mee te gaan. We doen ons best om de danspassen mee te doen, maar onze energie is niet zoals die van de vrouwen, die nooit moe worden van dansen. Het is ondertussen donker geworden, jongens gan door met vuurwerk afsteken. In de kerk heeft de Kardinaal een lang verhaal, mocht korter omdat we er niets van begrijpen. Dan naar buiten waar vuurwerk wordt afgestoken. Prachtig. Het wordt helemaal mooi als we bij de Zusters aan tafel gaan samen met de Kardinaal en 3 bisschoppen. Wie beleeft dat. De Zusters verwennen ieder en voldaan gaan we naar bed. Morgen grot feest.

• 03 November 2012 - 10:54

Annie Van Os:

Hallo lieve reizigers.

Wat 'n geweldige verhalen. Ik ben heel emotioneel als ik jullie verslagen lees.
    Wat 'n lieve mensen ontmoeten jullie.
    Breng je wat van die warmte mee naar huis??????????
    Gaat 't beter met Tiny en hoe moet Harry zich voelen bij 't lezen van jullie prachtige belevenissen.
    Jeanne, ik geniet en ben APETROTS op jou en de rest.
    Nog 'n kleine week ben je daar.
    Let goed op elkaar en kom gezond terug.
    Ik ben benieuwd of er klasgenoten reageren.
    Lieve mensen, in gedachten reis ik mee en wens jullie nog 'n paar prachtige dagen met heel veel indrukken.
    Ik blijf je volgen.
    Dikke knuffel voor jullie van Annie.

• 03 November 2012 - 15:19

Nettie Van Der Venne:

Lieve mensen,
    Wat een drukke, indrukwekkende tijd moet dit voor jullie zijn! Geniet ervan. Misschien voelt het een beetje als oogsten voor vele jaren werk. Dat hoop ik althans voor jullie. Laat je omringen door al dankbaarheid en nog veel plezier in de laatste week!
    Groetjes
    Nettie

• 03 November 2012 - 22:28

Ad Brouwers:

Beste India-gangers,

Inderdaad, jullie moeten wel een ijzersterke conditie hebben om dit allemaal mee te
    beleven, present te zijn bij deze vieringen.
    Uit alles blijkt wel dat deze mensen voor welke vorm van hulp ook ontzettend dankbaar
    zijn en dat overduidelijk laten blijken. Prachtig !

Hier ins Schaijk zitten we echt in het herfstweer; veel regen , harde wind , fris.
    Genieten jullie nog maar volop van het warme weer.

Tot ziens en hartelijke groet,

Ad Brouwers

Nico,Jeanne,Tiny,Coby,Harrie

Als groep van vijf personen vertrekken we naar India om getuige te zijn van het 100-jarig jubileum van Ginabahar. Jarenlang woonde in deze plaats onze dorpsgenoot Pater Martien Vos. Hier werkte hij als missionaris, overleed daar in 1997 en werd daar tegenover de kerk begraven. In zijn voetspoor gaan we verder als 'Stichting Pater Vos India' en steunen daar projecten voor de inlandse bevolking. De groep van vijf bestaat uit: Nico en Jeanne, Tiny, Coby, Harrie.

Actief sinds 06 Okt. 2012