26 oktober 2012 - Reisverslag uit Raigarh, India van Nico,Jeanne,Tiny,Coby,Harrie - WaarBenJij.nu 26 oktober 2012 - Reisverslag uit Raigarh, India van Nico,Jeanne,Tiny,Coby,Harrie - WaarBenJij.nu

26 oktober 2012

Blijf op de hoogte en volg Nico,Jeanne,Tiny,Coby,Harrie

27 Oktober 2012 | India, Raigarh

3. RAIGARH 26 OKTOBER 2012
Omdat het even niet duidelijk was wat er al op de site was overgekomen, gaan we verder met Raigarh. Het is een grote drukke stad, grote reclames, veel verkeer dat kriskras door elkaar gaat. We nemen de rust, genieten van het ontbijt en willen vandaag na het drukke Delhi en Raipur even helemaal niets. Gelukkig is Tiny weer goed. Zijn bloedsuiker raakte in de war door de warmte. In de namiddag wandelen we met Fr Benedict naar het Bisschops Huis, maar gaan onderweg bij een familie binnen. Ze kennen Benedict goed en ook Paula, die hier tijdens haar verblijf vaak even binnenliep. Ze willen ons water geven, maar wij maken duidelijk dat we in het Bisschops Huis verwacht worden. Even later komt er toch warme melk. De man is Siks met tulband en schijnt eigenaar van vrachtwagenbedrijf.
Dan op naar het Bisschops Huis waar Sudhir en Benedict de mis doen. Twee zusters komen erbij, speciaal gebed voor Doortje, Harrie en Wim. Daarna probeert Sudhir of de eerste berichten op de site kunnen. Helaas geen internetverbinding. Wat zijn wij toch bevoorrecht dat wij elke dag op elk moment verbinding kunnen maken. Sudhir toont nog zijn kunnen met Coral Draw. Omdat het binnen warm is gaan we naar het terras, eigenlijk op het dak, dat als 1e project voor Raigarh met steun van de Stichting is overkapt. Het is er lekker, alleen de muggen zijn verschrikkelijk lastig. Het is een rustig gekeuvel en het wordt tijd om terug te wandelen naar het Social Centre. De stoffige weg, de winkeltjes, de kinderen die graag een hand komen geven. Dat is een groot verschil met jaren geleden, toen ze ons als vreemde gedaantes beschouwden.
Vlak voor het avondeten van 20.00 uur merken we de donkere lijn op de muur en op navraag: zo hoog stond het water vorig jaar na een lange stortregen, die begon in de nacht. Daarop haalt Benedict zijn laptop, maakt verbinding met de TV en we zien de verschrikking van de overstroming. Veel huizen raakten verwoest en bij Benedict stond het water bijna 1 meter hoog. Benedict heeft er alles aan gedaan om te helpen. Hij kocht potten en pannen in en op een dag stond de ruimte voor het gebouw vol slachtoffers. Elke familie kreeg haar aandeel mee. Na het eten (heerlijk) de 1e kans door een speciale verbindingsstick met internet contact te maken. Sudhir is hulp en tevreden gaan we slapen.

Zaterdag 27 oktober 2012
Na het ontbijt 4 pagina’s invullen voor India (vreemdelingendienst) Het is nu duidelijk in Den Haag en hier dat we in India zijn. Om 10.30 uur vertrekken we met de jeep naar Kharsia, de plaats waar Sudhir zoveel voor elkaar heeft gekregen. De school groeit en groeit en er worden nog stukken bijgebouwd. Een allerhartelijkst welkom wacht ons met zang, dansen, handen wassen en bloemen. Op naar de pastorie, waar Fr Nirmal ons welkom heet. De schoolkinderen hebben vakantie maar de Higher School gaat door en een klas is er nog voor ze naar huis gaan. We mogen een woordje doen en Sudhir bemoedigt hen extra om vooral iets van hun studie en hun leven te maken. Als cadeautje krijgen we elk een sjaal.
Daarna een wandeling langs de school naar de Zusters, die ons verwennen met een glas water, koekjes en appels. Ze wandelen met ons terug want ze willen Tiny nog zien, die even gerust heeft. Ook nog even de kerk bewonderd.
Dan krijgen we een overheerlijke maaltijd, met groente uit eigen tuin en gebakken aardappelen, vlees en vis(klein!) en fruit na. De bananen zijn zo heerlijk. We bewonderen de tuin met veel groente. Beny plukt van een grote boom een soort sinaasappels/citroenen,
Nog even op bezoek bij Pinky, Coby’s meisje. Beny brengt ons erheen. Ze is alleen thuis met haar broer en een vriendinnetje. Ze praat perfect Engels en ook haar broer. De ouders en andere broers zijn niet thuis. Zoals ieder hier doet plukt ze wat Golden Mary’s (Afrikaantjes) om ons te geven. Samen wandelen we met de kinderen terug en vertrekken met grote dank uit Kharsia. Na hotselbotsel en druk verkeer komen we terug in Raigarh. Even rusten en nagenieten voor zoveel hartelijkheid.

• 28 Oktober 2012 - 08:35

Fam. Van Lieshout:

Beste India-reizigers,

Jullie verhaal gelezen: het is een hele toer om daar ongekreukt aan te komen! We wensen jullie een goede reis en prettig verblijf in India.

• 28 Oktober 2012 - 10:06

Familie Van Druten:

Dag lieve mensen allemaal.

Geweldig om te lezen en de foto's te zien, we kunnen zo mooi bijhouden waar jullie zijn.
    Fijn dat jullie zoveel hulp hebben van de zusters en van pater soudir, we zitten samen te kijken met de kleinkinderen.

Hartelijke groeten speciaal voor ome tiny en een goede reis.
    geniet er van!

• 28 Oktober 2012 - 11:46

Nettie Van Der Venne:

Halllo Tiny, Coby, Jeanne en Nico,
    Volgens het leuke verslag gaat het goed met jullie en is er een vol programma.
    Ja India is een interessant land met idem mensen en ik kan me voorstellen dat jullie er ook echt van genieten.
    Houwen zo en blijf vooral gezond.
    Veel plezier voor de resterende tijd.
    Vriendelijke groet,
    Nettie

• 30 Oktober 2012 - 16:10

Riekie En Theo:

Fijn jullie weer gezien te hebben en ook gelezen te hebben wat jullie allemaal al gedaan hebben.
    Nog veel succes en hou je goed.

groetjes riekie en theo

• 31 Oktober 2012 - 22:50

Ad Brouwers:

Dag India-reizigers,

Toch buitengewoon interessant om te lezen wat jullie daar in dat verre India beleven.
    Allerlei belevenissen, op allerlei gebied. Het moet toch wel vermoeiend zijn !
    In eigen persoon kunnen jullie nu zien welke mogelijkheden deze mensen hebben gekregen,
    dankzij de bijdragen o.a.van Stichting Pater Vos en uiteraard ook van andere instellingen.
    Jeannne, vanmorgen heb ik, samen met Annette, de fruitmand naar Marietje Albers gebracht.
    Ze is weer aardig opgeknapt en praat honderduit. Dolblij was ze dat haar dochter Antoinet,
    samen met Eric, was overgekomen vanuit Florida en voorlopig blijven ze wel enkele weken
    in Schaijk. Eind november vieren de ouders van Eric hun 60-jarig huwelijksfeest.
    Wij wensen jullie nog een aangenaam verblijf in India. Hopelijk worden de muggen wat
    vriendelijker.
    Hartelijke groet aan eenieder en tot ziens,

Ad en Annette